Zdobycie zaświadczenia o dochodach to obecnie podstawa, aby móc ubiegać się o kredyt w banku. Takie dokumenty są wydawane jednorazowo, a banki mają indywidualne formularze do uzupełnienia i podpisania przez pracodawców. Pismo będące zaświadczeniem o dochodach wystawia pracodawca na prośbę swojego pracownika. Warto dodać, że wydanie zaświadczenia powinno być bezpłatne.
Złożenie wniosku o zaświadczenie o dochodach do pracodawcy może odbyć się w formie pisemnej lub ustnej - tak naprawdę wiele zależy od tego, jakie są relację pomiędzy kredytobiorcą a pracodawcą. Prosząc o taki dokument, warto dokładnie przeanalizować czy otrzymane pismo zawiera wszystkie wymagane informacje oraz czytelne podpisy wraz z pieczątkami z zakładu pracy. W przeciwnym razie bank może odrzucić złożone zaświadczenie i wymagać jego powtórnego doręczenia, oczywiście jako nową wersję.
Zaświadczenie o dochodach to oficjalny dokument, który dotyczy szczegółów odnośnie do zatrudnienia kredytobiorcy. Najważniejsze informacje zawarte w wydawanych zaświadczeniach o dochodach to: wysokość miesięcznych zarobków, przyznawane premie oraz okres zatrudnienia.
Dla banków komercyjnych to najważniejsze informacje, które umożliwiają szybką i dokładną ocenę zdolności kredytowej i wiarygodności potencjalnego klienta, który złożył wniosek kredytowy. Pismo wydawane przez pracodawcę zawsze jest przygotowywane na wyłączny wniosek pracownika.
Uzyskanie zaświadczenia o wysokości osiąganych dochodów jest możliwe nawet w ten sam dzień po złożeniu prośby u pracodawcy. Warto dodać, że czas oczekiwania na zaświadczenie w tym przypadku nie jest uregulowany prawnie. Zupełnie inaczej wydawane są zaświadczenia o dochodach od ZUS i Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Podstawowe informacje, które są zawarte w zaświadczeniu o dochodach to przede wszystkim wysokość miesięcznych dochodów, wysokość osiąganych premii, wymiar czasu pracy, rodzaj umowy oraz okres zatrudnienia pracownika. Pozostałe dane, które są niezbędne, aby dokument był ważny i akceptowany przez bank to:
Warto też dodać, że dobrze przygotowane zaświadczenie o dochodach od pracodawcy powinno zawierać kilka dodatkowych klauzul informujących o tym, że pracodawca nie jest w stanie upadłości lub likwidacji, a pracownik:
Ogólnie rzecz biorąc, zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach powinno zawierać kompletne dane identyfikujące podatnika, pracownika lub urząd wydający dokument oraz podpisy stron. Tak przygotowane pismo powinno zostać zaakceptowane przez bank i włączone do weryfikacji.
Jest mnóstwo sytuacji, w których niezbędne będzie zdobycie zaświadczenia o dochodach oraz stabilności zatrudnienia. Taki dokument można pozyskać od Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz pracodawcy. Pozyskanie informacji o zatrudnieniu na piśmie przydaje się w takich sytuacjach, jak:
Choć zaświadczenie o dochodach jest przydatne w wielu sytuacjach, to jednak najczęściej jest wykorzystywane na etapie ubiegania się o kredyty bankowe i pozabankowe formy finansowania.
Różnice pomiędzy zaświadczeniem a oświadczeniem o dochodach są kosmetyczne, gdyż obydwa te dokumenty zawierają podobne informacje o zatrudnieniu oraz osiąganych zarobkach. Niemniej jednak wydanie zaświadczenia o dochodach wymaga interwencji pracodawcy lub innych organów państwowych, które mają wgląd w dochody potencjalnych kredytobiorcy.
Oświadczenie o dochodach to dokument, który może samodzielnie przygotować osoba ubiegająca się o kredyt lub pożyczkę. To pismo, które informuje o miesięcznych dochodach gospodarstwa domowego wnioskodawcy, ale bez podpisu pracodawcy. Z takiej opcji przedstawiania informacji o dochodach korzystają osoby, które z pewnych powodów nie chcą, aby zakład pracy dowiedział się o zaciąganych zobowiązaniach finansowych.
Otrzymanie zaświadczenia o dochodach i składkach od Urzędu Skarbowego jest dość proste, a wniosek można złożyć osobiście lub za pośrednictwem pełnomocnika. Wniosek o wydanie zaświadczenia o wysokości osiąganych dochodów i odprowadzonych składkach na podatek dochodowy możesz złożyć w dowolnym momencie:
Możesz też ubiegać się o dokument wystawiany przez Urząd Skarbowy osobiście w wybranej placówce urzędu lub pocztą. Dokumenty przyjmowane i wydawane drogą elektroniczną są bezpłatne, natomiast te w formie tradycyjnej wiążą się z wydatkiem 17 złotych opłaty skarbowej.
W tym przypadku czas oczekiwania na zaświadczenie o zarobkach jest wydawane w terminie 7 dni od czasu złożenia wniosku do urzędu.
Instytucje finansowe w Polsce sprawdzają wiarygodność potencjalnych klientów na wiele sposobów. Analitycy banku sprawdzają nie tylko informacje przedstawione w zaświadczeniu o dochodach na druku od pracodawcy, ale także kilka innych dokumentów. Dopiero wtedy są w stanie dokładnie zweryfikować rzetelność kredytobiorcy i wydać decyzję o przyznaniu, np. kredytu hipotecznego. Jakie to dokumenty?
Pamiętaj, że to w kwestii banku leży wydanie ostatecznej decyzji kredytowej, dlatego na etapie składania wniosku zawsze warto zadbać o kompletność oddawanych dokumentów. Zaświadczenie o dochodach to dokument, który mimo wszystko stanowi podstawę do rozpoczęcia oceny zdolności kredytowej potencjalnego klienta.
Pozyskiwanie zaświadczenia o dochodach od pracodawcy wcale nie jest takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Wystarczy przejść kilka kroków, a następnie dostarczyć przygotowany i podpisany dokument do banku wraz z wnioskiem kredytowym. To znacznie ułatwia i przyśpiesza procedury weryfikacyjne.
Poniżej znajdziesz krótki poradnik, jak najszybciej załatwić zaświadczenie o dochodach od pracodawcy.
Jeśli wszystko się zgadza, możesz przekazać zaświadczenie do wglądu w banku i czekać na dalszą weryfikację. W praktyce praktycznie nie zdarza się, aby pracodawca odmówił wydania zaświadczenia o zarobkach. Przygotowanie takiego pisma zajmuje tylko kilkanaście minut i nic nie kosztuje. Z tego tytułu pracodawcy nie robią żadnych problemów z wydaniem potwierdzenia o zatrudnieniu i zarobkach pracownika.
Na etapie ubiegania się o kredyt bankowy zawsze warto odpowiednio wcześnie uzyskać zaświadczenie o dochodach. Nawet jeśli bank nie będzie wymagał takiego dokumentu, jedno posiadanie może znacznie przyśpieszyć czas potrzebny na wydanie ostatecznej decyzji kredytowej. W przypadku kredytów mieszkaniowych takie dokumenty dochodowe są wręcz niezbędne.
Co jednak w przypadku kredytu gotówkowego lub konsolidacyjnego? To najczęściej formy finansowania opiewające na znacznie mniejsze kwoty. Niemniej jednak warto mieć aktualne zaświadczenie o wysokości dochodu, aby nieco usprawnić procedury bankowe i zwiększyć swoje szanse na kredyt. Warto dodać, że przy zobowiązaniach na niewielkie kwoty banki akceptują alternatywnie takie dokumenty, jak:
W dniu złożenia wniosku kredytowego zawsze warto mieć ze sobą komplet dokumentów dochodowych. Jeśli nie przygotujesz się do procesu ubiegania się o nowe zobowiązanie, czas potrzebny na weryfikację wniosku może wydłużyć się nawet do kilku dni.
W trakcie przygotowywania zaświadczenia o dochodach mogą pojawić się pewne drobne błędy wymagające korekty. Najczęściej wynika to z błędu związanego z czynnikiem ludzkim. Kilka najpowszechniejszych niedociągnięć, które powodują, że zaświadczenie o zarobkach trzeba przygotowywać ponownie to: brak podpisu i pieczęci pracodawcy, zaświadczenie przygotowane w formie niezgodnej ze wzorem banku, brak kluczowych informacji na temat zatrudnienia, np. data rozpoczęcia umowy.
W takiej sytuacji nie ma konieczności przygotowywania takiego dokumentu. Dla banku będą istotne inne pisma, jak np. zeznania podatkowe, rozliczenia PIT, zaświadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz inne dokumenty finansowe potwierdzające dochody kredytobiorcy.
Większość zaświadczeń o dochodach zgodnie z wymogami banków jest ważne przez 30 dni od daty sporządzenia dokumentu. Po tym czasie należy przygotować nowe zaświadczenie.
Zgodnie z Art. 286 Kodeksu Karnego za podawanie nieprawdziwych informacji w zaświadczeniach o dochodach może zostać nałożona kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat oraz karze grzywny lub ograniczenia wolności. w przypadku spraw wyższej wagi.